FANDOM

Chameleon
Postać
Chameleon
Informacje
  • Debiut
  • Prawdziwe imię
  • Dmitri Anatoly Smerdyakov Kravinoff 
  • Obecny pseudonim
  • Chameleon 
  • Pseudonimy
  • Wiele 
  • Tożsamość
  • Tajna 
  • Klasa postaci
  • Uniwersum
  • Strona
Wygląd
  • Płeć
  • Mężczyzna 
  • Kolor oczu
  • Zmienne 
  • Kolor włosów
  • Zmienne 
  • Waga
  • Zmienna 
  • Wzrost
  • Zmienny 
Dane
  • Narodowość
  • Rosjanin 
  • Miejsce narodzin
  • Rosja 
  • Aktualny Status
  • Żyje 
  • Status cywilny
  • Kawaler 
  • Zawód
  • Kryminalista 
  • Sowiecki szpieg 
  • Pacjent 
Powiązania
  • Grupy
  • Wrogowie
Rodzina
  • Twórcy
Chameleon (Dmitri Smerdjakov) - przestępca, pracownik Hydry i jeden z wrogów Spider-Mana.

GaleriaEdytuj

ZdolnościEdytuj

Kameleon jest mistrzem kamuflażu. Dawniej nakładał makijaż i kostium, aby udawać inne osoby. Teraz ma specjalne serum, które umożliwia mu zmianę wyglądu za pomocą własnej woli. Zaprojektował kostium, który mógł błyskawicznie skopiować dowolny ubiór. Posiada również holograficzny pas, przechowujący w pamięci wygląd ludzi, z którymi się spotkał. Dzięki temu potrafi w mgnieniu oka zmieniać swój wygląd.

HistoriaEdytuj

Chameleon był agentem, sowieckiem szpiegiem w czasie Zimnej Wojny. Urodził się w Rosji jako Dmitri Anatoly Smerdyakov. Był nieślubnym synem patriarchy z rodziny Kravinoff. Pochodzący z nieprawego łoża pełnił funkcję służącego tej arystokratycznej familii. Jego jedynym przyjacielem był Joe Cord, amerykański chłopiec, który pewnego razu uratował mu życie, gdy jego przyrodni brat Sergei, prawowity dziedzic rodziny Kravinoffów i jego ojciec potraktowali go jak zwierzę, wyzywając i bijąc niemal do nieprzytomności. To wydarzenia tak wystarszyło Dmitria, że stłumił on swoją tożsamość i zaczął wierzyć, że Sergei był jego najlepszym przyjacielem. Utrata własnej jaźni sprawiła, że stał się mistrzem kamuflażu i sowieckiem szpiegiem. Pozbawiony nadprzyrodzonych mocy, Chameleon polegał wyłącznie na swoich zdolnościach i doskonałych przebraniach, które pozwalały mu ukryć swoją prawdziwą tożsamość. Chameleon nosił maskującą kamizelkę z licznymi kieszeniami, w których trzymał materiały potrzebne do zamaskowania samego siebie w jak najkrótszym czasie.

Pierwszym człowiekiem, za którego się podszył był profesor Newton, naukowiec rządowy. Przyjmując jego tożsamość Chameleon wykradł część planów rakiet obronnych. Następnie wysłał wiadomość do Spider-Mana, prosząc o spotkanie i sugerując dochodową transakcję. Chameleon sam przebrał się za Spider-Mana i ukradł drugą część planów. Prawdziwy Spider-Man został wrobiony w kradzież, ale dał radę przyprowadzić Chameleona na policję. W tej sytuacji Chameleon przebrał się za oficera policji i rozkazał funkcjonariuszom pojmać Spider-Mana. Spidey uciekł, sądząc, że poniósł porażkę, nie wiedział jednak, że podarł policyjny mundur Chameleona, dzięki czemu policjanci przejrzeli jego zamiary i poznali jego tożsamość. Chameleon został deportowany do Rosji. Po zrezygnowaniu z bycia szpiegiem powrócił do USA, gdzie rozpoczął karierę kryminalisty. Dręczony przez Spider-Mana, zaprosił przyrodniego brata, znanego teraz jako Kraven Łowca, do Ameryki, aby ten zapolował na Spider-Mana. Duet radził sobie całkiem nieźle, a Chameleon posunął się nawet do tego, że przebrał się za Kravena, aby zmylić Spider-Mana. Ostatecznie obaj zostali pokonani, a następnie deportowani przez frachtowiec, gdzie przekupili marynarza, by ten wypuścił ich w szalupie niedaleko Long Island. Kiedy wyszli na brzeg, dostali się na teren fabryki amunicji Tony’ego Starka. Gdy Kraven został schwytany, Chameleon postanowił udowodnić swoją wyższość, maskując się za Kapitana Amerykę. Niestety jego plan nie powiódł się.

Po raz drugi Chameleon zmierzył się ze Spider-Manem, gdy podszył się za Kapitana George’a Stacy’ego, który został wynajęty do ochrony cennej wystawy sztuki w Muzeum Midtown. Peter Parker i Gwen Stacy zwiedzali te muzeum i zauważyli Kapitana, który nie rozpoznał ich. Gdy wystawa została okradziona, a ojciec Gwen został znaleziony w swoim domu, otumaniony narkotykami, Peter zrozumiał, że w muzeum miał do czynienia z Chameleonem. Parker namówił Robertsona, aby wydrukował w Daily Bugle historię o transferze wartościowych obligacji. Chameleon wpadł w pułapkę, kiedy próbował ukraść obligacje. Próbował uciec, korzystając z maskowania, ale popełnił błąd, podszywając się za Petera Parkera. Spider-Man rozpoznał go i doprowadził przed oblicze sprawiedliwości.

Organizacja terrorystyczna Hydra zorganizowała ucieczkę Chameleona z więzienia, żeby podszył się za Dr. Henry’ego Pyma i wykradł jego prace naukowe zwalczające ich biologiczną broń o nazwie Wirus Dziewięć. Pym poprosił o pomoc Hulka i wspólnie udaremnili plan Chameleona. Następnie Chameleon podszył się za Spider-Mana, chcąc uwolnić swojego przyjaciela Joe’a Corda z izby zatrzymań w Nowym Yorku. Przypadkowo uderzając swoim samochodem w Hulka, Chameleon błyskawicznie przebrał się za jego przyjaciela, Ricka Jonesa i przekonał go, aby wydostał Corda z więzienia. Jednakże, w bitwie z policją, Joe osłonił Chameleona przed ostrzałem i zginął rażony kulami.

Po zaprojektowaniu kostiumu, który mógł błyskawicznie skopiować dowolne ubranie, Chameleon powrócił do przestępczej kariery. Był ścigany za kradzież klejnotów przez Brocka Jonesa i Daredevila. Jego szybka zmiana wyglądu nie pomogła mu, gdyż Daredevil namierzył go, słysząc jego przyspieszone bicie serca. Kolejną innowacją w jego wyposażeniu był holograficzny pasek, który przechowywał w pamięci wygląd ludzi, z którymi miał styczność i pozwalał mu wyglądać jak oni. W czasie jednego starcia przekonał ludzi, że Spider-Man zaatakował starszą kobietę, niszcząc jego nowo odnowioną reputację. Chameleon nabył większych mocy, używając serum, które umożliwiło mu zmianę wyglądu za pomocą wolnej woli. Zastosowana ciecz nadała jego skórze elastyczności pozwalającej na dowolną zmianę wyglądu, jakiego tylko zapragnął.

Wyposażony w nowe zdolności Chameleon zapragnął rządzić podziemiem Nowego Yorku. Po porwaniu Jamesona podszył się za niego, finalizując długoterminowe oferty i wpływając na wydarzenia przez gazetę Daily Bugle. Zawarł też sojusz z Hammerheadem. Wspólnie z nim wzniecił potężną wojnę gangów. Podając się za Jamesona, wstrzyknął Spider-Manowi eliksir, który wprowadził go w stan nieprzytomności na kilkanaście dni. Odzyskując zdrowie Spider-Man odnalazł Jamesona i odkrył, że jest nim Chameleon. Chameleon i Hammerhead zarządzili zasadzkę na Kingpina i braci Lobo w czasie ich pokojowej rozmowy. Po podzieleniu miasta na strefy działania, ich sojusz upadł, a wpływ przygasł.

Niedługo potem, Chameleon przebrał się za Doktora Turnera i zachęcił Spider-Mana do skorzystania z maszyny, która miała poddać analizie jego pajęcze moce. Jednakże urządzenie zaprojektowane przez Tinkerera w rzeczywistości pozbawiło go nadludzkich zdolności. Pozbawiony supermocy, Spider-Man został zaatakowany przez Tarantule oraz Scorpiona i potrzebował pomocy Black Cat, aby przeżyć. Ostatecznie Chameleon został zdemaskowany jako Doktor Turner, a pajęcze moce Spider-Mana powróciły.

Chameleon wcielił w życie złowieszczy plan opracowany przez Green Goblina II (Harry’ego Osborna) przed jego śmiercią. Zgodnie z jego propozycją użył androidów, aby podali się za rodziców Petera Parkera, chcąc w ten sposób odkryć związek między Parkerem, a Spider-Manem i poznać tożsamość swojego największego wroga. Kiedy rodzice, których Peter ponownie pokochał, okazali się robotami, bohater wpadł w wściekłość i zapolował na Chameleona. W ich ostatniej konfrontacji, Chameleon był dręczony wspomnieniami ciężkiego życia u boku Sergei’a i jego ojca. Wspomnienia o niewolniczej egzystencji doprowadziły go do szaleństwa. Stwierdził, że nigdy nie kochał swego przyjaciela Sergei’a – wprost przeciwnie nienawidził go. To zdarzenie, a także dzika furia Spider-Mana wprowadziły Chameleona w katatoniczny stan, w którym powtarzał tylko słowa: Jestem nikim.

Chameleon został umieszczony w instytucie Ravencroft, ale uciekł po przyjęciu tożsamości Dr. Ashley Kafki. Porwał Spider-Mana i zdemaskował go. Zrozumiał wreszcie dlaczego Spider-Man był tak wściekły po odkryciu intrygi Chameleona i Green Goblina. Chameleon uwięził Petera i przekonał go, że jest pisarzem o imieniu Herbert Smith, który został umieszczony w szpitalu psychiatrycznym. Sam przyjął tożsamość Petera Parkera, ale został przejrzany przez Mary Jane, która pobiła go za pomocą kija basebollowego. Prawie martwy, spotkał na swej drodze syna Kravena, bratanka o imieniu Alyosha Kravinoff, który stwierdził, że świat jest za mały dla dwóch Kravinoffów. Bez żadnego dłuższego wyjaśnienia, zastrzelił Chameleona. Jednakże rana postrzałowa nie okazała się śmiertelna, Chameleon trafił do szpitala, gdzie tamtejsi lekarze odratowali go.

Chameleon zaaranżował kolejne spotkanie ze Spider-Manem. W akcie ogromnej desperacji chciał popełnić samobójstwo, skacząc z Brooklyn Bridge. Chameleon skoczył z mostu do rzeki, a Spider-Manowi udało się tylko wyłowić jego maskę. Ostatecznie samobójstwo nie powiodło się, a odratowany przez służby Chameleon trafił ponownie do szpitala. Od tej pory szaleniec ciągle twierdzi, że jest swoim przyrodnim bratem, Kravenem. Nie przeszkodziło mu to jednak w dołączeniu do Sinister Twelve założonej przez Green Goblina.

Po tym jak Spider-Man publicznie zdradził swoją tożsamość, Chameleon zebrał grupę super-łotrów, która miała uderzyć w Petera Parkera i jego bliskich. Do tej grupy (o nazwie Eksterminatorzy) należeli Will O’ the Wisp, Scarecrow, Swarm, Electro oraz Molten Man, szantażowany przez Chameleona. Dmitri poniósł niezwykle poniżającą porażkę w tej misji. Podając się za Petera Parkera dostał się do wieży Avengers, aby zamordować ciotkę Spider-Mana. May nie nabrała się jednak na jego kamuflaż i pokonała go, podając mu w ciasteczkach środek usypiający. Chameleon trafił do więzienia, przez co nie mógł wypłacić pieniędzy Rhino, który niedługo potem ciężko zranił Spider-Mana. Chameleon był obecny w barze dla super-łotrów, który odwiedził Punisher. Choć Castle zdetonował umieszczoną tam bombę, Dmitri jakoś przeżył i dołączył do Jedenastki M.O.D.O.K.a – zespołu super-łotrów. Jednak Chameleon nawiązał współpracę z A.I.M., która dążyła do zniszczenia od wewnątrz drużyny M.O.D.O.K.-a zagrażającego jej interesom. Dmitri zgodził się, by szpieg A.I.M. Ultra-Adaptoid podszył się pod niego i działał w grupie super-łotrów.

MediaEdytuj

KomiksyEdytuj

FilmyEdytuj

SerialeEdytuj

Spider-Man (1994)

GryEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Kameleon był pierwszym wrogiem Spider-Mana.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki