FANDOM

Kapitan Ameryka
Postać
Steven Rogers 2016.jpg
Informacje
  • Debiut
  • Prawdziwe imię
  • Steven "Steve" Grant Rogers 
  • Tożsamość
  • Powszechnie znana 
  • Klasa postaci
  • Uniwersum
Wygląd
  • Płeć
  • Mężczyzna 
  • Kolor oczu
  • niebieskie 
  • Kolor włosów
  • blond 
  • Waga
  • 124 kg 
  • Wzrost
  • 185 cm 
Dane
  • Narodowość
  • Amerykanin 
  • Miejsce narodzin
  • Nowy Jork 
  • Aktualny Status
  • Agent Hydry 
  • Status cywilny
  • kawaler 
  • Status prawny
  • nienotowany 
  • Zawód
  • żołnierz 
  • agent S.H.I.E.L.D. 
  • dowódca S.H.I.E.L.D. 
Powiązania
  • Baza operacyjna
  • Grupy
Rodzina

Kapitan Ameryka- postać komiksowa z uniwersum Marvela wykreowana przez Jack'a Kirby'ego i Joe Simon'a w czasach II wojny światowej w celu pobudzenia patriotyzmu wśród Amerykanów. Występuje w wielu seriach Marvela (Avengers, Captain America, gościnnie w wielu innych komiksach). Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych postaci Marvela (obok m.in. Iron Mana, Spider-Mana, Hulka i innych).

Ma tarcze ze stopu vibranium i adamantium (początkowo była tylko z vibranium ale została ulepszona).

GaleriaEdytuj

CapSpidey.jpg

Alternatywne UniwersaEdytuj

Styl walkiEdytuj

Kapitan Ameryka walcząc posługuje się tarczą wykonaną z vibranium (bardzo rzadki, super wytrzymały metal wydobywany w Wakandzie). Do perfekcji opanował boks amerykański i judo, z których stworzył swój własny, unikatowy styl walki.

HistoriaEdytuj

Ziemia-616Edytuj

Kapitan Ameryka (właściwie Steve Rogers) przed wojną był studentem sztuki. W roku 1940 próbował zaciągnąć się do wojska, lecz został odrzucony ze względu na zbyt słabą posturę. Dr Abraham Erskine zauważywszy u Rogers'a cechy nieprzeciętnego patriotyzmu, zaproponował mu udział w tajnym wojskowym projekcie o nazwie ,,Odrodzenie". Po tym jak Rogers przystał na tę propozycję, przystąpił do wstępnych eliminacji, które przeszedł. Podczas terapii, której celem było zwiększenie jego siły, wytrzymałości, szybkości oraz inteligencji podano mu serum super żołnierza, a następnie napromieniowano go kontrolowaną dawką promieni ,,Vita". Niestety naukowiec, który przeprowadzał tę operację, został zastrzelony przez faszystowskiego szpiega, więc Steve Rogers pozostał jedynym super-żołnierzem. Potem wysłano go do walki z nazistami i stał się największym bohaterem wojennym Ameryki, lecz gdy misja się nie udała, uznano, że kapitan zginął. Okazało się jednak, że siła eksplozji rzuciła ciało kapitana do oceanu, gdzie zamarzło na długie lata. Serum super-żołnierza przez dziesiątki lat utrzymywało bohatera w stanie pozornej śmierci. Po powrocie Captain America przyłączył się do grupy zwanej Avengers i zwyciężył kilku największych przestępców świata. Jak dotąd, jego największym wrogiem pozostał Red Skull, nazistowski superzłoczyńca za czasów II wojny światowej i terrorysta na światową skalę.

ŚmierćEdytuj

W 25 numerze komiksu, dnia 9 marca 2007 roku został postrzelony przez Crossbonesa, a następnie dobity przez swoja dziewczynę, Sharon Carter, która była pod wpływem hipnozy Dr. Faustusa. Wprawdzie Steve Rogers potem powrócił do życia, ale jednak rolę Kapitana Ameryki przejął jego następca.

Ziemia-199999Edytuj

Ziemia-12041Edytuj

PoczątkiEdytuj

Steve Rogers był zwykłym człowiekiem do momentu, w którym został poddany eksperymentowi stworzenia super-żołnierza. Wtedy został nazwany Kapitanem Ameryką. Podczas jednej z misji wpadł do lodowatej wody oceanu i zamroził się. Obudził się 70 lat później.

Ziemia-928Edytuj

Steven został znaleziony w bryle lodu. Został przewieziony do Alchemax. Tam opowiedział Miguelowi O'Harze o wojnie zakończonej Heroic Age. Potem otrzymał młot Thora i obok Miguela O'Hary zaczął tworzyć nowych Avengersów.

Nowy Kapitan AmerykaEdytuj

Po zaginięciu Rogersa jego rolę przejął William Nasland, po nim Jeffrey Mace, który aby lepiej upodobnić się do swojego idola zmienił nazwisko, a nawet przeszedł operację plastyczną. W komiksie Captain America #34 (2008) zadebiutował nowy Kapitan Ameryka, którym został James Buchanan Bucky Burnes, stary, dobry przyjaciel Rogers'a. Strój nowego Kapitana Ameryki zmienił się, a do jego ekwipunku dodano nóż i broń palną. W nowym świecie Marvela rolę Kapitana pełni Sam Wilson.

MediaEdytuj

KomiksyEdytuj

  • seria Avengers
  • Superior Spider-Man
  • All New X-Men

FilmyEdytuj

Filmy animowane

  • Ostateczni mściciele (2006) – film animowany serii Marvel Animated Features, w której głosu Kapitanowi Ameryce użycza Justin Gross, a w wersji polskiej Jacek Łuczak.
  • Ostateczni mściciele 2 (2006) 

SerialeEdytuj

  • Avengers: Potęga i Moc
  • Mega Spider-Man
  • Avengers: Zjednoczeni
  • Kapitan Ameryka (Captain America aka Return of Captain America) - amerykański serial z 1944 roku w reżyserii Elmera Cliftona i Johna Englisha, z Dickiem Purcellem w roli Kapitana Ameryki.
  • Kapitan Ameryka (1990) - amerykański serial animowany z 1966 roku. Bohaterom głosów użyczyli: Arthur Pierce - Kapitan Ameryka, Paul Kligman - Red Skull.
  • Spider-Man (1994)

GryEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Nawet niezniszczalne pazury Wolverine'a nie mogły przebić jego tarczy (zapewne dlatego że Adamantium jest stopem wibranium)
  • W komiksach był w stanie unieść młot Thora.
  • Nowy Kapitan Ameryka (Samuel Wilson) posiada swój stary strój Falcona z przerobionym motywem flagi amerykańskiej i możliwością lotu w powietrzu, oraz Tarczę.
  • Kapitan Ameryka przed stworzeniem miał mieć zupełnie inne umiejętności, jednak zmieniono ten pomysł gdyż pracownicy Marvela stwierdzili że za bardzo przypominałby Supermana z DC.
  • Kapitan Ameryka obchodzi swoje urodziny 17 stycznia, a w 2016 roku tego dnia stacja ABC wyemituje godzinny dokument na temat tej postaci.
  • Zabity został kiedyś przez Dr. Dooma, ale został przywrócony do życia.
  • W tureckim filmie Kapitan walczy ze złym Spider-Manem, którego bronią są świnie wysysające twarz. Pajęczaka zabija w końcu Red Skull, który wsadza go do drukarki. Później pojawia się wielki humanoidalny stwór, który wypijając czarną ciecz zmienia się w ogromną małpę, która zjada Red Skulla i jego ludzi by następnie ożenić się z dziewczyną Steve'a, którego także zjadł. Przypuszczalnie jest to komedia.

Odnośniki zewnętrzneEdytuj

Charakterystyka Kapitana Ameryki

Więcej z Fandomu

Losowa wiki