FANDOM

Loki (właściwie Loki Laufeyson) – fikcyjna postać, geniusz zła, który pojawia się w komiksach wydanych przez Marvel Comics. Jego postać opiera się na istocie o tej samej nazwie z mitologii nordyckiej. Postać pojawiła się w Venus # 6 (sierpień 1949) oraz w nowoczesnym dniu w Podróż do tajemnicy # 85 (październik 1962). Postać została stworzona przez Stana Lee, Larry'ego Lieber'a oraz Jack'a Kirby'ego.

Loki pojawił się w kilku trwających serii, serii Limited i alternatywnej rzeczywistości, w tym jego własnej 4-emisyjnej serii Loki (2004).

Galeria

Historia

Ziemia-616

Odyn, król i władca Asgardu wdarł się w pojedynek z Lodowymi Gigantami, król drugiej strony konfliktu Laufey przegrał potyczkę oraz zginął z rąk Odyna. Mieszkańcy Asgardu, czyli Asgardczycy znaleźli małe dziecko, które było ukryte w małej fortecy, które okazało się bóstwem. Było synem władcy Gigantów. Był to Loki, którego ukrywał Laufey z racji hańby jaką mógł się okryć, ponieważ, urodził ludzkiego potomka. Król Asgardu zapamiętał sobie słowa jego ojca, żeby zaadoptował dziecko osoby którą zabił. Wychowywał się on z synem biologicznym Odyna, czyli Thorem.

Loki szybko zasłynął jako król podstępu i wprowadzania wszystkich w błąd. Przesiąknięty złem zaczął studiować magię. Gdy Odyn podarował Mjolnir Thorowi, Loki zadbał o to, żeby jego rączka była za krótka. Sądził, że ten wyrzuci prezent, a po tym zgarnie go on sam. Młody czarodziej nie mógł znieść, że ich przyjaciółka Sif dogaduje się lepiej z Thorem niż z nim. Dlatego w nocy zakradł się do niej i obciął jej wszystkie włosy. Sif cały czas płakała z tego powodu. Loki spodziewał się kary, więc uciekł do królestwa troli, chcąc zdobyć od nich złote włosy. Kiedy były gotowe, postać wykradła je i uciekła bez zapłaty. Podarował je Sif, przyjęły się. Nie zostały skończone, dlatego po pewnym czasie stały się kruczoczarne.

Loki za swoje występki dostał karę od Odyna. Zesłano go do więzienia. Lecz udało mu się uciec, i pod okiem Eldreda zaczął się uczyć czarnej magii, dusze swojego mentora, mistrza ofiarował demonowi zwanemu jako Surturnowi w zamian za wielką moc. W Asgardzie nazywano go Bogiem Zła. Miał także parę romansów z, których narodzili się Jormungand,Fenris oraz Hela. Kilkakrotnie wywołał Ragnarok, chcąc tym samym zniszczyć swoich przeciwników.Po zesłaniu Thora na Ziemię wykorzystał jego ludzką stronę, która była śmiertelna, aby pozbyć się go raz na zawsze. Zmusił nawet Hulka do zaatakowania Thora, ale został powstrzymany przez późniejszych Avengersów.Loki chciał także przejąć tron po Odynie. Podczas jednego ze snów ojca próbował dokonać zamachu, ale został zmuszony do poddania się. Chcąc wyniszczyć Ziemię sprzymierzył się z Dormammu, ale ponownie został powstrzymany przez Avengersów. Kolejna próba przejęcia władzy spowodowała jego zesłanie na Ziemię.

Ziemia-199999

Thor (2011)

Avengers (2012)

Thor: Mroczny świat (2013)

Ziemia-12041

Zdolności

Loki posiada różne magiczne i mistyczne moce, takie jak: supersiła, wytrzymałość i refleks. Jest długowieczny. Potrafi zamieniać się w inne osoby i zwierzęta (potrafi także zmieniać płeć). Jest wysoce inteligentny. Bardzo dobrze zna się na magii, którą wykorzystuje do latania albo wędrówki między wymiarami. Ekspert w manipulowaniu. Posiada również wiele innych pozazmysłowych umiejętności. W walce często używa noży i swojej włóczni. Potrafi wytwarzać swoje własne kopie. Może zamrażać przeciwników mistyczną mocą kostki chłodu.

Umiejętności

  • Nadludzka Inteligencja
  • Manipulacja
  • Znajomość sztuk walki
  • Świetne władanie sztyletami

Zdolności

  • Nadludzka Siła
  • Nadludzka Wytrzymałość
  • Regeneracja
  • Nadludzka Kondycja
  • Nieśmiertelność
  • Magia
  • Telepatia
  • Zmiennokształtność
  • Możliwość tworzenia klonów
  • Teleportacja

Wyposażenie

Loki używa specjalnego berła. Przy sobie nosi też swoje sztylety. Zazwyczaj posługuje się magią, więc nie jest mu potrzebne więcej broni.

Media

Komiksy

Filmy

Loki pojawił się dotychczas w:

We wszystkich filmach w rolę Lokiego wcielił się Tom Hiddleston. Prawdopodobnie pojawi się w:

Kreskówki/Seriale

Gry

Ciekawostki

  • Loki tak naprawdę jest lodowym olbrzymem.
  • Skóra Lokiego, gdy jest olbrzymem jest niebieska.
Infinity Gauntlet
  • Niebieski kamień w "lasce" Lokiego z filmu Avengers (2012) to Scepter (jeden z kamieni z rękawicy znanej jako Rękawica Nieskończoności odpowiedzialny za władanie i przejmowanie kontroli nad umysłami).
  • Po Ragnaroku Loki odrodził się jako kobieta.
  • Loki w mitologii nordyckiej był bogiem ognia i oszustwa.
  • Pojawił się w pięciu filmach "Thor", "Avengers", "Thor Mroczny Świat", "Thor: Ragnarok" i "Avengers: Infinity War". Jego występ zapowiedziany jest także w filmie "Avengers: Infinity War 2".
  • Jego urodziny przypadają 17 grudnia.
  • Odrodzony Loki dołączył do Young Avengers.
  • Loki w jednym z komiksów był godzien Mjolnira.

Odnośniki zewnętrzne

Charakterystyka Lokiego