FANDOM

Kingpin
Postać
Galeria
Wilson Fisk (Earth-616) from Daredevil Vol 15 001
Informacje
  • Debiut
  • Amazing Spider-Man #50 (Lipiec 1967)
  • Prawdziwe imię
  • Wilson Grant Fisk 
  • Obecny pseudonim
  • Pseudonimy
  • The Brain Washer
  • Harold Howard
  • Wilbur
  • "Fatty"
  • Stay Puft
  • Tożsamość
  • Powszechnie znana 
  • Klasa postaci
  • Uniwersum
  • Strona
Wygląd
  • Płeć
  • Mężczyzna 
  • Kolor oczu
  • Niebieskie 
  • Kolor włosów
  • Łysy 
  • Waga
  • 204 kg 
  • Wzrost
  • 201 cm 
Dane
  • Narodowość
  • Amerykańska 
  • Miejsce narodzin
  • Aktualny Status
  • Żyje 
  • Status cywilny
  • Wdowiec 
  • Zawód
  • finansista 
  • organizator i mózg kryminalnego podziemia 
  • prezes i właściciel wielu firm 
Powiązania
  • Baza operacyjna
  • mobilna
  • dawniej penthouse w Nowym Jorku
  • dawniej Fisk Tower w Nowym Jorku
  • pałac w Westchester County
  • Las Vegas
  • Grupy
  • przywódca The Hand (amerykański oddział)
  • leader sojuszy przestępczych
  • dawniej dyrektor frakcji Hydry w Las Vegas
  • Emissaries of Evil
  • Damage Control
  • Fisk Industries
  • Wrogowie
Rodzina
  • Twórcy

Wilson Fisk - negatywna postać z komiksów o Spider-Manie i Daredevilu, szef kryminalnego podziemia.

ZdolnościEdytuj

Jego całe ciało składa się ze starannie wyćwiczonych mięśni, dzięki czemu dysponuje on ponad przeciętną siłą i jest w stanie wytrzymać dużo cięższe obrażenia niz przeciętny człowiek. Wyszkolony w wielu sztukach walki w tym, w zapasach sumo. Przestępczy geniusz, dokładnie przygotowujący i planujący każde swoje posunięcie.

HistoriaEdytuj

Wilson Fisk wzrastał w biedzie. Pierwsze przestępstwo popełnił w wieku dwunastu lat. Uważał siłę fizyczną za podstawę władzy w świecie przestępczym. Dlatego fanatycznie ćwiczył kulturystykę i różne techniki walki, by wreszcie skoncentrować się na japońskim sumo. Fisk był samoukiem, który wykształcił się, kradnąc książki w bibliotekach i księgarniach. Interesowała go przede wszystkim polityka. Uznał, że kluczem do sukcesu będzie stosowanie technik politycznych do zorganizowania grup kryminalistów i kierowania nimi. Fisk nigdy nie był zamierzał być czyimś podwładnym, od samego początku chciał być przywódcą.

Pierwszy gang Fisk'a składał się ze zwykłych zbirów – jego byłych dręczycieli, którzy wielokrotnie dokuczali mu z powodu nadwagi. Demonstrując swoją siłę, Wilson zmusił byłych prześladowców, by przyłączyli się do niego. O coraz śmielszych kryminalnych poczynaniach Fisk'a dowiedział się boss podziemia, Don Rigoletto. Fisk został ochroniarzem i prawą ręką Dona. Ostatecznie Wilson zamordował swojego szefa i przejął kontrolę nad jego gangiem, stając się jednocześnie poważnym graczem w przestępczym półświatku.

Dzięki organizacyjnym talentom Fisk'a gang szybko rósł w siłę, znaczenie i zasoby. Siła fizyczna Fisk'a i jego umiejętność walki wręcz okazywały się przydatne. Fisk lokował swoje nielegalne zyski w legalnych interesach. Pierwsza jego własna firma zajmowała się importem przypraw korzennych z Dalekiego Wschodu.

Kingpin chciał stworzyć poważną konkurencję dla rządzącej na wschodnim wybrzeżu Maggii. Poprzednie osoby, które aspirowały do roli króla przestępców, takie jak Big Man, Crime-Master, Lucky Lobo czy Green Goblin nie dały rady zjednoczyć gangów i stworzyć organizacji mogącej stanowić zagrożenie dla interesów Maggii. Po ich klęsce Fisk podjął się tego zadania i zaczął gromadzić sojuszników. Nadarzyła się akurat dobra okazja dla realizacji jego planów, ponieważ Spider-Man porzucił kostium i tymczasowo zrezygnował z bycia superbohaterem. Chcąc usunąć kolejną przeszkodę, Fisk nakazał porwanie Jonaha Jameson'a, którego artykuły prasowe przeszkadzały w jego działalności. Życie dziennikarzowi uratowali Spider-Man i Frederick Foswell (niegdyś Big Man), który przyłączył się do Kingpina, po czym dręczony wyrzutami sumienia, poświęcił się, ratując życie szefowi Daily Bugle.

Kingpin doskonale zapamiętał swoje pierwsze spotkanie ze Spider-Manem, uznając go za wroga numer jeden. Do kolejnego starcia doszło, gdy Fisk rozpoczął działalność pod kryptonimem Brainwasher. Wykorzystując zaplecze w nocnym klubie i pracującą tam jako tancerkę Mary Jane, która robiąc zdjęcia ważnym gościom nieświadomie wprowadzała ich w stan hipnozy, zamierzał przejąć władzę nad miastem. Ofiarą jego knowań padł m.in kapitan George Stacy, który poddany praniu mózgu, zaczął pracować dla niego, wykradając akta z archiwum w komendzie głównej policji. Kolejną kryjówkę Fisk znalazł w laboratorium Osborn Industries u pracującego dla niego naukowca, Doktora Winklera. Tam też rozkazał sprowadzić George'a Stacy’ego i jego córkę Gwen. Ostatecznie Spider-Man i cierpiący na zanik pamięci Norman Osborn uratowali porwanych, zaś Kingpin ponownie uciekł.

Kolejnym planem Fisk'a było wykradnięcie glinianej tabliczki znajdującej się na wystawie Uniwersytetu Empire State. Miała ona skrywać jakąś wielką tajemnice (okazało się, że była to tajemnica wiecznej młodości). Kingpin zrealizował ten cel, lecz Spider-Man wytropił go. Policja dotarła na miejsce i umieściła Fisk'a w areszcie. Ten dał jednak radę uciec. Z braku mocnych dowodów zarzuty wobec Fisk'a zostały wycofane.

Jeszcze w młodości Kingpin ożenił się z upartą kobietą, Vanessą, z którą miał syna Richarda. Richard był zazdrosny o dokonania ojca i kryjąc się pod różnymi tożsamościami takimi jak Schemer, Rose czy Krwawy Rose próbował doprowadzić do upadku rodzica. Pierwsza tożsamość Richarda (Schemer) narodziła się, gdy syn Fisk'a przebywał na wakacjach w Alpach. Przeczytawszy w gazecie artykuł o tym, że jego ojciec, szanowany biznesmen i szczodry filantrop, jest kryminalistą, Richard sfingował własną śmierć i postanowił ukarać rodzica, rozbijając jego przestępcze imperium. Decydująca bitwa odbyła się w posiadłości Fisk'ów. Odkrywszy, kto kryje się pod maską Schemera, Kingpin doznał szoku i popadł w katatoniczny stan. Widząc tragedię ojca i syna, Spider-Man pozostawił rodzinę Fisk'a w spokoju.

Odczuwając wyrzuty sumienia, Richard postanowił pomóc ojcu i wyleczyć go ze stanu „psychicznej śpiączki”. W tym celu dołączył do organizacji terrorystycznej, HYDRY i stał się liderem jej frakcji w stanie Nevada. Dzięki drogim środkom medycznym, Wilson został przywrócony do zdrowia i od razu objął stanowisko zarządcy HYDRY w Las Vegas. Kingpin został jednak zmuszony podjąć współpracę z Kapitanem Ameryką i Falconem, gdy wyszło na jaw, że na czele HYDRY stoi nazistowski zbrodniarz wojenny, Red Skull. Podczas finalnej bitwy, Richard został poważnie ranny. Fisk umieścił syna w stanie pozornej śmierci, chcąc kupić czas na znalezienie dla niego lekarstwa. Nieobecność Kingpina w Nowym Jorku wykorzystali Hammerhead, Doktor Octopus, a nawet Jackal, którzy błyskawicznie weszli do gry o władzę nad przestępczym podziemiem.

Fisk wrócił do Nowego Jorku z zamiarem uratowania syna. By zdobyć potrzebne środki, wynajął Sandmana i niejakiego Paine’a. Następnie schwytał Spider-Mana i wykorzystał jego energię życiową do przywrócenia Richarda do życia. Z pomocą urządzenia Connorsa, Spider-Man odzyskał witalność i stanął do walki z Kingpinem, która zakończyła się wpadnięciem Fisk'a do wody. Vanessa podziękowała Pająkowi za „odzyskanie syna” i zrezygnowała z zemsty za „odebranie męża”.

Kingpina uznano za zmarłego. W rzeczywistości Fisk nie utonął: wydostał się z wody, ale stracił pamięć. Miesiącami chodził po ulicy, nie mogąc przypomnieć sobie kim naprawdę jest. Jeden z jego największych wrogów, Silvermane, postanowił wykorzystać okazję i zlecił jednemu ze swych ludzi zabójstwo Kingpina. Bandyta miał potrącić go samochodem i uciec. Nieświadomie wyświadczył Fiskowi przysługę. Kingpin przeżył wypadek i odzyskał pamięć. Dobra passa trwała jednak do momentu, gdy Vanessa postawiła mu ultimatum. Fisk miał do północy wybrać między żoną, a przestępczą karierą. Postanowił wykorzystać ten czas na zabicie Spider-Mana. Godzina podjęcia decyzji wybiła jednak w momencie, gdy Fisk stał triumfujący nad pokonanym Pająkiem. Kingpin wybrał życie z Vanessą i wycofał się, a jego imperium zostało przejęte przez Maggię.

Fisk wraz z żoną wyjechał do Japonii. Vanessa zaczęła nawet namawiać męża, by przekazał akta zawierające dane o innych bossach podziemia w ręce legalnych władz amerykańskich. Chcąc udaremnić ten plan, nowi przywódcy obalonego imperium Kingpina porwali Vanessę, która następnie została rzekomo zamordowana przez pracownika Kingpina widzącego w niej jedyną przeszkodę na drodze powrotu Fisk'a do przestępczej działalności.

Wściekły z powodu straty żony, Fisk wrócił do gry ze zdwojoną siłą. Nie tylko odzyskał przywództwo nad swoją poprzednią organizacją, ale również przekazał akta obciążające jego konkurentów w ręce wymiaru sprawiedliwości. Skorzystał wówczas z pomocy Daredevila. W rezultacie za kratki trafiło wielu ważnych członków Maggii. Imperium Kingpina znacznie urosło w siłę. Niemal wszystkie gangi ze Wschodniego Wybrzeża, niepowiązane z Maggią, znalazły się pod kontrolą Fisk'a. Następnie Kingpin zwrócił swoją uwagę w kierunku polityki. Sterowany przez niego kandydat na burmistrza Nowego Yorku, Randolph Winston Cherryh dał radę wygrać wybory. W tym czasie Daredevil, który stał się zaciekłym wrogiem Fisk'a, odnalazł żywą Vanessę, cierpiącą na problemy psychiczne. Daredevil złożył wrogowi propozycję – oddanie żony w zamian za rezygnację Cherryh'a ze stanowiska burmistrza. Fisk przystał na ten układ, dzięki czemu Vanessa wróciła do męża.

Kingpin rządził swoim imperium niczym król, choć jego potędze zagrażały tymczasowe Wojny Gangów, w których uczestniczyli tacy gracze jak Hobgoblin (Roderick Kingsley), Bracia Lobo, Hammerhead, Silvermane, Chameleon czy Black Tarantula. Fisk wykorzystał w walce o utrzymanie swojej władzy licznych najemników m.in. Pumę, Moon Knighta, Fogga i Foreignera. Ten ostatni był odpowiedzialny za zamordowanie Neda Leeds'a, którego Fisk uważał za oryginalnego Hobgoblina. Kingpin miał ogromną przyjemność, gdy powiedział Spider-Manowi, że Leeds był Hobgoblinem. Pająk nie przyjął dobrze wiadomości o tym, że jego przyjaciel był niebezpiecznym kryminalistą.

Choć Daredevil stał się jego głównym wrogiem, Fisk wykorzystywał każdą okazję, by uderzyć w Spider-Mana. Gdy Spidey zerwał współpracę z Black Cat, bojąc się o jej życie, Felicia przyszła do Fisk'a, chcąc, by pomógł jej w uzyskaniu prawdziwych nadludzkich mocy. Fisk zgodził się, lecz tak zaplanował wszystko, by nowe moce Kotki (przynoszące pecha) miały wpływ na Spider-Mana. Kingpin odpowiedzialny był też za przemianę naukowca Jonathana Ohnn'a w Spota, który stał się jednym z pomniejszych przeciwników Pająka. Był również pracodawcą Alistaira Smythe’a i finansował jego projekty Pajęczych-Zabójców, który miały za zadanie likwidację Spider-Mana.

Planom Kingpina głównie zagrażał Daredevil. Ostatecznie, była dziewczyna Daredevila, Karen Page, która stała się narkomanką uzależnioną od heroiny, sprzedała informację o sekretnej tożsamości Matta Murdock'a dilerowi. Ten z kolei przekazał ją Kingpinowi, który wreszcie mógł zemścić się na zamaskowanym herosie. Skrupulatnie zaczął niszczyć życie prywatne Murdock'a jak i jego życie zawodowe, pozbawiając go funduszy i licencji adwokata. Matt został wrobiony w przekupienie świadka, który rzekomo miał nakłaniać do składania fałszywych zeznań przed sądem. Murdock popadł w paranoję. Wyzwał Kingpina na pojedynek. Fisk brutalnie pobił przeciwnika, po czym uwięził go nieprzytomnego w samochodzie na dnie rzeki, tak aby jego śmierć wydawało się być nieszczęśliwym wypadkiem. Murdock przezwyciężył depresję i dał radę ocalić życie.

Fisk brał udział w tzw. Aktach Zemsty – konspiracji wymyślonej przez Lokiego, do której Nordycki Bóg wciągnął najpotężniejszych super-złoczyńców. Od czasu do czasu Kingpin pomagał też Spider-Manowi, chcąc usunąć zagrożenia dla swojej organizacji w rodzaju Sinister Syndicate czy Hobgoblina.

Kingpin jeszcze raz utracił władzę, kiedy jego imperium zostało obalony przez Daredevila, HYDRĘ i wielu innych bossów podziemia. Fisk był pokonany, ale nie złamało jego silnej woli. Zaczął odbudowywać swoje imperium od podstaw. Zdobywając zaplecze, zatrudnił wielu znakomitych najemników takich jak Nitry czy Ox, którzy przeprowadzili doskonale przemyślane ataki na Dona Fortunato, Hammerheada, Caesara Cicero, Silvermane’a, a nawet Normana Osborna. Kiedy kurz wojny wreszcie opadł, Kingpin znalazł się ponownie na szczycie przestępczej hierarchii.

By rozprawić się z Daredevilem, Fisk sprzedał Mysterio sekretną tożsamość Człowieka Bez Strachu. Mistrz iluzji poniósł klęskę i pod wpływem pojedynku z Daredevilem popełnił samobójstwo. Kingpin dalej kontynuował swoją wendetę i wynajął kolejnego zabójcę, młodą kobietę o imieniu Echo. Jej zadaniem było wyeliminowanie Daredevila, ale Echo działała jako podwójna skrytobójczyni. W rzeczywistości chciała dokonać zemsty na Kingpinie, który zamordował jej ojca. Zamach nie powiódł się, ale Fisk stracił wzrok, kiedy Echo strzeliła mu z pistoletu prosto w twarz. Co gorsze, jeden z jego zaufanych pracowników, człowiek imieniem Silke obalił rządy Kingpina z pomocą jego syna Richarda. Vannesa Fisk powstrzymała rebelię przeciwko mężowi, zabijając całą rodzine Silków. Niestety nie zdążyła zapobiec kolejnemu zamachowi, w którym Fisk został zadźgany nożem niemal na śmierć. Pomoc żony i szybka interwencja lekarzy uratowały Kingpinowi życie. Vanessa, widząc, że sprawy przybierają zły obrót, z zimną krwią zabiła swego syna, rozbiła kompletnie imperium męża i wyjechała z nim do Europy.

Po rekonwalescencji i operacji przywracającej wzrok, Fisk powrócił do USA i dokonał zemsty na Silke, miażdząc mu głowę w jego celi. Dzięki silnej woli powoli zaczął odbudowywać swoje przestępcze imperium, ale ostatecznie został pokonany przez Daredevila, który ogłosił siebie nowym Kingpinem. Fisk został skazany i trafił do więzienia.

Fisk opracował plan odzyskania wolności i swojego bogactwa. Obiecał dać FBI dowód na to, że Matt Murdock jest Daredevilem, w postaci tzw. nieistniejących „Papierów Murdocka”. W więzieniu Fisk znajdował się pod ciągłym atakiem ze strony Hand, HYDRY i innych organizacji przestępczych, dla których stanowił najważniejszy cel. Kingpin tak zaczął manipulować wydarzeniami, że doprowadził do zaaresztowania Murdock'a. Jednakże FBI zdradziła Fisk'a i umieściła go w celi z Mattem z nadzieją, że ta dwójka pozabija się nawzajem. Odwieczni wrogowie musieli jednak połączyć siły, by przeżyć więzienny bunt wymierzony w ich osoby. Ostatecznie Matt zerwał porozumienie, nie chcąc pozwolić na wypuszczenie Bullseye’a, tak jak zaplanował to sobie Fisk. Walka skończyła się postrzeleniem Kingpina przez Bullseye’a, który mierzył w Daredevila. Murdock uciekł z więzienia, zaś jego dwaj wrogowie pozostali za kratami.

Będąc za kratkami, Fisk odsprzedał mutantowi o imieniu Francis Klum kostium Mysterio. Podczas Superbohaterskiej Wojny Domowej, Fisk zaproponował Iron Manowi skrócenie swojego wyroku w zamian za informację o bazie Podziemnego Ruchu Oporu kierowanego przez Kapitana Amerykę. Wilson zdradził jednak Starka: podał mu miejsce spotkania super-złoczyńców, zwołanego przez Hammerheada, twierdząc, że to baza Kapitana Ameryki. Wcześniej Fisk zawarł umowę ze Stevem Rogers'em – podwładni Kapitana przekazali mu plany Hammerheada przygotowującego się do stworzenia przestępczego imperium, zaś Fisk ostrzegł ich przed planami Iron Mana i obiecał celowo wprowadzić go w błąd.

Kiedy Spider-Man wyjawił światu swoją tożsamość, Kingpin wynajął zza krat snajpera, który miał zamordować Petera Parker'a. Zamachowiec postrzelił jednak ciotkę May, która następnie zapadła w śpiączkę. Gdy Spider-Man odkrył, kto stał za zamachem, włamał się do więzienia i ciężko pobił Kingpina, poniżając go na oczach wszystkich więźniów. Peter pozwolił Kingpinowi żyć, by ten przeżywał poczucie porażki i cierpiał z powodu upokorzenia, o którym będzie głośno w przestępczym półświatku. Parker obiecał, że jeśli jego ciotka umrze, to wróci i zabije Fisk'a.

Po powrocie Matta Murdock'a do Ameryki, który oczyścił swoję imię, Kingpin zyskał kolejną szansę na wolność. Spełniając ostatnią wolę Vannessy, która zmarła w Europie, Matt zajął się sprawą Fisk'a. Wszystkie zarzuty miały zostać wycofane pod jednym warunkiem – Fisk musiał opuścić kraj i zrzec się amerykańskiego obywatelstwa. Jednak Matt celowo przedłużał sprawę, tak aby Fisk nie mógł być obecnym podczas pogrzebu swojej żony. Po odzyskaniu wolności, Kingpin odwiedził grób Vannessy, opłakując jej śmierć.

Później, Fisk tymczasowo powrócił do Nowego Jorku, by załatwić kilka nierozwiązanych spraw. Spotkał się z Runaways, zawierając z młodzieńcami umowę na mocy której mieli oni zabezpieczyć pewien tajemniczy przedmiot, ważny dla jego celów.

Media Edytuj

KomiksyEdytuj

  • Runaways
  • Amazing Spider-Man
  • Captain America
  • Daredevil
  • Superior Spider-Man
  • Secret Wars
  • Peter Parker, The Spectacular Spider-Man
  • Spider-Man/Kingpin: To the Death
  • Daredevil: Black and White
  • Scarlet Spider

Filmy Edytuj

Seriale Edytuj

Gry Edytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Jednym z najniebezpieczniejszych przeciwników Kingpina był niejaki Schemer. Kingpin wydał rywalowi wojnę, przeżył jednak szok, kiedy okazało się, że walczy z własnym synem, Richardem Fisk'iem.
  • Laska Kingpina nie tylko podpiera jego zwaliste ciało, zawiera także miniaturowy laser i strzela obłokiem usypiającego gazu.
  • Ma żonę i dorosłego syna.
  • Kingpin w komiksach ma jasną karnację, lecz w filmie Daredevil i w serialu animowanym Spiderman: The New Animated Series ma czarną skórę.
  • Jego największymi przeciwnikami są Spider-Man, Daredevil oraz Punisher.